Er email markedsføring død?

Jeg er snart i mit 3. årti med email markedsføring. 

Det betyder 2 ting:

1) Jeg er efterhånden et gammelt r….. og
2) Jeg har prøvet lidt af hvert (“7 år Niller”)

Og min holdning er, at email markedsføring formentlig aldrig har stået stærkere. Det har aldrig været vigtigere at opbygge en liste af loyale email følgere end det er i dag.

Så NEJ! Email markedsføring er på ingen måde død. Tværtimod.

“Det gjorde vi i gamle dage”

Mange har den opfattelse, at email markedsføring var noget “vi gjorde i gamle dage”. 

Når det er sagt, smiler jeg lidt indvendigt, når nogen “disser” email markedsføring for i stedet at jagte lykken på Instagram. Sandheden er jo, at jo færre der kæmper om pladsen i email indbakken, desto mere plads har vi andre at boltre os på.

Helt ærligt. Jeg vil på det aller varmeste ANBEFALE, at du inddrager email i dit marketing mix, men hvis ikke DU tror på det, so be it. 

En ting er MIN tro på email markedsføring. Noget andet er data.

Data om email

  • 3,9 mia. mennesker har en email (2019) og det forventes at stige til 4,3 mia. i 2023.
  • Der sendes dagligt 293,9 mia. mails (2019). Det tal forventes at stige til 347,3 mia. i 2022.
  • For hver krone der investeres i email marketing, kommer der 42 kr igen.
  • 49% svarer, at de gerne modtager “promotional emails” én gang om ugen

Der er med andre ord intet der tyder på, at emails forsvinder fra vores marketing mix i overskuelig fremtid.

En anden vigtig indikation af emails overlevelse hænger sammen med, hvordan vi kommunikerer med hinanden.

Og hvilken rolle email spiller i vores måde at kommunikere med hinanden på.

En tur ned til HR afdelingen

Forestil dig, at du starter som ny medarbejder hos Mærsk.

Din første dag starter hos HR, hvor du får udleveret en PC. På PC’en er der installeret Outlook og din nye email er sat flot op med signatur og hele møllen.

Og så får du i øvrigt også lige en smartphone udleveret. Også her er din email allerede sat op.

Nu er mit spørgsmål til dig:

Hvornår tror du, det billede ændrer sig? Hvornår tænker du, at det er realistisk at forestille sig, at email er udskiftet med Snapchat, messenger eller whatsapp?

Hvad med Danske Bank, Rockwool og Matas?

Det står vist ikke lige for. Jeg kan slet ikke se for mig, at Danske Bank, Rockwool og Matas vil bede sine kunder og medarbejder om at tweete eller snappe med hinanden. Dels fordi platformene er for usikre rent sikkerhedsmæssigt, men primært fordi platformene er ejet af nogle andre.

“Fint nok Steen, nu er det jo ikke alle, der arbejder hos Mærsk”

Nej. Gudsk….. øh, helt rigtig.

Hende der ender hos Mærsk er måske startet i det lokale supermarked. Men hvordan foregår det så?

Sender Købmanden lønsedlen via Instagram story eller messenger?

Eller ryger den i E-boks (som er koblet op på personens email og IKKE messenger, Facebook osv.)?

Denne gruppe er svær at nå

Een målgruppe er ultra svær at nå via email og det er de helt unge. Sådan har det været i mange år efterhånden. En 13 årig har opbrugt al hukommelse på sin smartphone inden han når til at installere email. 

Email er ganske enkelt ikke hot i den målgruppe.

Så hvis din forretning er baseret på og måske også begrænset til helt unge mennesker, så kan email måske vise sig at være noget udfordrende i forhold til at nå denne målgruppe.

Sådan har det været i mange år. Men det viser sig igen og igen, at i takt med at de unge bliver ældre, bliver email en vigtigere og vigtigere del af pakken.

Det hedder OMNICHANNEL nu

Det leder mig i øvrigt hen til en helt anden vigtig detalje og det er, at langt de fleste bør tænke i omnichannel og ikke om det er email markedsføring ELLER Facebook (eller Instagram, Twitter, SEO, Google Ads eller…)

Ofte er det en kombination af flere.