Stop nu! SEO er sku ikke gratis

Lad os nu bare kalde en spade for en spade: SEO er ikke gratis!

Og på den korte og mellem lange bane er SEO (normalt) slet ikke “billigt”. Og nu vi er ved det. NEJ, SEO er heller ikke 100 gram tryllestøv, som en guru drysser henover et website med det resultat, at sitet pludseligt står øverst på side 1 i Google, uanset hvad brugeren søger.

Vi hører regelmæssigt folk bruge SEO, GRATIS og LAVT HÆNGENDE FRUGT i den samme sætning. Uha da da da…

 

Derfor er SEO ikke gratis

Der er én helt afgørende årsag til at SEO ikke er gratis og heller aldrig nogensinde bliver det:

Søgemaskineoptimering er en tidskrævende opgave! Dels tager det tid at sørge for at siderne SEO optimeres, og dels tager det tid, før din optimering får den ønskede effekt i søgemaskinerne. Sådan er det.

time-is-money-500

 

SEO er fantastisk

SEO i sin reneste form er fantastisk. SEO er – set gennem idealistiske briller – lige det krydsfelt, hvor udbud og efterspørgsel mødes. De fleste foretager en søgning på nettet, fordi de er på udkig efter noget helt specifikt og når nogen så præsenterer en reel “løsning på problemet”, øges muligheden for sød musik.

 

Sushi & SEO

Min ældste søn er tosset med sushi og når vi fejrer hans fødselsdag, er et af hans største ønsker at komme på restaurant med “running sushi”. Birkerød er forholdsvis overskuelig, men derfor ville jeg nok alligevel lave en google søgning – om ikke andet så for at finde et telefon nummer, så jeg kunne ringe og reservere et bord.

Min søgning ville formentlig se nogenlunde sådan ud:

seo-google-running-sushi-birkeroed

Resultatet af min søgning viser (ikke overraskende), at antallet af running sushi restauranter i Birkerød er relativt begrænset. Der er 1.

 

serp-running-sushi-birkeroed1

 

 

Søgeresultatet (side 1) giver lidt forenklet sagt 3 muligheder

  1. Kinesisk Restaurant i Birkerød (som har running sushi)
  2. Yousushi i Birkerød (som ikke har running sushi) eller
  3. Mizumi Sushi i Hørshom (som har running sushi)

 

Det ideelle søgeresultat

Med mindre man hader valgmuligheder, er mit søgeresultat ikke særligt ophidsende, men hvad er egentlig det ideelle søgeresultat?

De 10 nærmeste sushi restauranter prioriteret på afstand i km. fra min bopæl?
De 10 billigste sushi restauranter indenfor en radius af xx km.?
De 10 bedst anmeldte sushi restauranter indenfor en radius af xx km.?

Lige nu sidder der formentlig mange tusinde mennesker på hovedkontoret hos google og tester alverdens algoritmer m.m. for at finde det rigtige svar på lige præcis det spørgsmål. Af samme grund tror jeg også, at søgeresultaterne kommer til at se helt anderledes ud i fremtiden. Der kommer et tidspunkt, hvor Google ved, hvordan DU ønsker DINE resultater præsenteret.

Målet for Google er nemlig at præsentere DIG for de resultater, der bedst matcher DINE ønsker. Hvis du er god til at tænke på samme måde, har du givetvis gode muligheder for at skabe gode resultater gennem SEO.

SEO muligheder indenfor sushi

“running sushi” er tilfældigvis et område med relativ begrænset SEO konkurrence. Til info er der

running sushi birkerød” 50 søgninger pr. måned med lav konkurrence
sushi birkerød” 480 søgninger pr. måned med lav konkurrence
running sushi” 8.100 søgninger pr. måned med lav konkurrence

For de sushi restauranter med running sushi indenfor en radius af, 5, 10, 15 måske 20 km. fra Birkerød ligger der uopdyrket land. Helt generelt ser det umiddelbart ud til, at “sushi & seo” er en anelse uopdyrket.

Fordele ved SEO

  • “Gratis” trafik (forstået på den måde, at du ikke betaler pr. klik)
  • SEO giver dig mulighed for at tilbyde en “løsning af et problem” på det tidspunkt, hvor søgeren udviser et behov
  • SEO trafik har (måske) større chance for bedre konvertering og dermed mere forretning
  • SEO kan være med til at underbygge din forretning som the go-to-place for dit forretningsområde

Ulemper ved SEO

  • SEO er ikke en quick fix for at skabe trafik til dit website
  • SEO har en relativ lang tilbagebetalingstid
  • På områder med hård konkurrence, skal du forvente forholdsvis store investeringer for at opnå succes
  • Der er ingen garanti for succes (eller top 10 placeringer)
  • Du har ikke fuld kontrol over dine resultater
  • Google (og øvrige søgemaskiner) kan beslutte at ændre sin algoritmer overnight og dermed fjerne dig helt eller delvist i søgeresultaterne
  • Du kan ikke påvirke antallet af søgninger (på dine valgte søgeord)